periodisk fasta

Ja, som jag tidigare skrivit är jag inne på min 5 vecka med periodisk fasta eller IF som den kallas på engelska.
Den metod jag använder mig av är 8/16h fasta. Vilket innebär att jag äter alla kcal jag får äta på en dag under ett spann av 8 timmar, för att sedan fasta i ca 16 timmar.
Att kunna lägga en större del av sitt intag efter träningen och så sätt optimera återhämtningen från träningen är något som fungerat mycket bra för mig.
Genom att lägga ett större kolhydrats-intag efter träningen gör också att jag slipper att minimera de olika maträtter jag kan äta, och jag kan fokusera på att äta mig med, med god och allmännyttig mat. Vilket är en stor befrielse från att bara "få" äta kyckling och keso :)

Det är fortfarande kcal in - kacl ut som påverkar eventuell viktuppgång eller nedgång. Men genom att kontrollera tiden då intaget får ske, är det också lättare att kontrollera hur mycket jag får i mig, utan att väga och mäta allt jag äter.

Även flickvännen testar detta, dock i lite lightfunktion då hon inte har samma träningsupplägg som jag har. Det verkar även fungera bra för henne, där hon nu inte längre mäter maten slaviskt, utan håller sig till sina matrutiner och upplägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0